Toczenie oraz przebieg
Szerokie opony mają więcej rowków, zagłębień i kanałów do odprowadzania wody na mokrej nawierzchni. Każde z takich zagłębień prowadzi do krawędzi, która podczas stykania się z powierzchnią jezdni i odrywania od niej powoduje hałas. Przy szerokich oponach ten efekt potęgują sztywne elementy konstrukcyjne.
W przypadku wąskich opon liczba rowków, a tym samym powodujących hałas krawędzi, jest wyraźnie mniejsza. Dlatego wąskie opony wykazują niższy poziom hałasu toczenia.
Każde nacięcie w oponie podczas uderzania o nawierzchnię oraz odrywania się od niej powoduje ruch opony i tym samym jej ścieranie. Reasumując: im sztywniejsza jest wewnętrzna konstrukcja opony, tym silniejsze są uderzenia klocków bieżnika, co powoduje jeszcze większe ścieranie.
Istotny wpływ na przebieg ma bez wątpienia styl jazdy kierowcy! Jazda
w przesadnie sportowym stylu, dryfowanie czy ruszanie z piskiem opon
powodują ścieranie opon oraz znaczne skrócenie ich żywotności.
Im niższy nominalny wskaźnik przekroju (wysokość/szerokość), tym mocniejsza i bardziej napięta jest osnowa opony, a jej krawędź sztywniejsza. Oba czynniki zmniejszają efekt tłumienia drgań opony, jazda staje się „cięższa”.
W przypadku wąskich opon tłumienie drgań jest odpowiednio większe, dzięki czemu zapewniają one większy komfort jazdy.