Kontur i wzór bieżnika opony

Kontur bieżnika

Na poniższej ilustracji od razu można zauważyć, że wzory bieżników różnią się od siebie. Jednak najpierw przyjrzyjmy się dokładniej konturowi bieżnika.

Czerwone zaznaczenie pokazuje wyraźnie, że sportowa wersja opony 205/55
R 16 ma płaski promień bieżnika w przeciwieństwie do okrągłego konturu opony komfortowej.

Chociaż obie opony mają taką samą szerokość 205 mm, to w przypadku opony sportowej guma na jej bokach styka się z nawierzchnią w dużo większym zakresie. Ten większy zakres powierzchni styku z nawierzchnią jest odczuwalny dla kierowcy podczas dynamicznych sytuacji na drodze: przy zwalnianiu, szybkim pokonywaniu zakrętów lub hamowaniu.

Dla kierowcy przyjemniejsza jest jazda na oponach komfortowych, np. kiedy na autostradzie gładko przetaczają się po wzdłużnych odwodnieniach liniowych.

Rozmieszczenie rowków i wzór bieżnika

W całej konstrukcji opony jej bieżnik odgrywa istotna rolę.

Obie opony wykazują wyraźne różnice w rozmieszczeniu rowków oraz wzorze bieżnika.

Charakterystyczny jest bieżnik opony sportowej w kształcie litery V, który ma zapewnić lepsze zbieranie i odprowadzanie wody podczas szybkiej jazdy na autostradzie. Wyraźnie większe są również klocki bieżnika w obszarze zewnętrznego barku opony, co gwarantuje większą przyczepność boczną
niż w przypadku opon komfortowych.

Pozostałe różnice, dotyczące poszczególnych elementów osnowy lub składu mieszanek, z których tworzy się oponę, nie są rozpoznawalne gołym okiem. Jednak również i tutaj zastosowano materiały niezbędne dla dokładnego dopasowania opony do podwozia.

Teraz już znasz najważniejsze właściwości opon oraz ich różnice.

Jakie opony możesz polecić klientowi?