Mieszanka gum i wzór bieżnika

Mieszanka gum bieżnika

Mieszanka gum bieżnika ma dla opony zimowej największe znaczenie. Można to dokładnie sprawdzić samemu: mieszanki gum opon zimowych są bardziej miękkie niż mieszanki gum bieżnika w oponach letnich.

Mieszanki zimowe zawierające większą ilość naturalnego kauczuku. Dzięki temu opony zimowe zachowują elastyczność nawet do minus 20 stopni.

Bieżnik pozostaje giętki, dzięki czemu wykazuje bardzo dobre dopasowanie i przyczepność do powierzchni jezdni. To sprawia,
że specjalny zimowy bieżnik doskonale radzi sobie ze swoimi zadaniami
i stawianymi mu wymaganiami.

Rzeźba bieżnika

Bieżnik nowoczesnych opon zimowych w porównaniu do opon letnich
charakteryzuje się trzema istotnymi cechami:

Wyraźne profilowanie poprzeczne
Profilowanie poprzeczne powoduje działanie sił ścinających (deformację)
i sprawia, że opona pozostawia na ośnieżonej nawierzchni tak zwany ślad gąsienicy (poprzez „wgryzania się w nią”).

Większa ilość zagłębień
Szersze rowki i układ bieżnika powodują, że jego powierzchnia ma więcej zagłębień: dzięki temu opony zimowe mogą lepiej absorbować i odprowadzać wodę oraz błoto pośniegowe i tym samym wykazują lepszą przyczepność do jezdni.

Lamele
Trzecią i najbardziej efektywną cechą opon zimowych jest duża ilość lameli.

Lamele to precyzyjne nacięcia w klockach bieżnika, które zapewniają dodatkową wysoką elastyczność.

Podczas toczenia się opony lamele otwierają się i tworzą krawędzie chwytne, które zapewniają bardzo dobrą przyczepność w szczególności na śliskiej nawierzchni.